عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنایع بیسکویت شیرینی و شکلات
صنعت شیرینی و شکلات ایران که تا پیش از سال ۱۳۹۸ یکی از بزرگترین صادرکنندگان کشور بود، در پی سیاست‌های پولی نادرست و کمبود نقدینگی با کاهش شدید حجم صادرات مواجه شده است. این در حالی است که با فاصله کمی از پیشروان جهانی این صنعت به لحاظ کیفیت و کمیت قرار دارد. شرایط اقتصادی و تصمیمات ناپایدار بانک مرکزی از چالش‌های عمده این بخش محسوب می‌شوند.
چالش‌های تأمین سرمایه صنعت شیرینی و شکلات / اشتباهات سیاست‌های پولی و کاهش شدید صادرات
بنابر اظهارات حسن گرجی، عضو هیئت‌مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی و کشاورزی ایران، صنعت شیرینی و شکلات ایران که فاصله‌ای کمتر از ۵ درصد از لحاظ کمیت و کیفیت با پیشروان جهانی دارد، در پی تصمیمات غیراصولی سیاست‌گذاران پولی با چالش‌های جدی در تأمین سرمایه در گردش مواجه شده است. این مسئله موجب کاهش حجم صادرات این صنعت به حدود یک‌سوم حجم سابق شده است.
 
گرجی در برنامه ایران‌فود به مشکلات کمبود نقدینگی در صنایع غذایی به ویژه در حوزه شیرینی و شکلات پرداخت و توضیح داد که یکی از مشکلات اصلی از زمان تصمیم به جراحی اقتصادی دولت در اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شد. این تصمیم که شجاعانه بود و کاش ادامه می‌یافت، به آزادسازی قیمت سه قلم کالای اساسی آرد، روغن و شکر منجر شد که بیش از ۹۶ درصد مواد اولیه صنایع شیرینی و شکلات را تشکیل می‌دهد. با این آزادسازی، سرمایه در گردش موردنیاز برای تولید محصولات تا پنج و حتی هفت برابر شد در حالی که بانک‌ها سیستم انقباضی پیش گرفتند و تسهیلات قبلی را بازپس گرفتند و تسهیلات جدیدی ندادند، که موجب فشار مضاعف به بخش تولید شد.
 
وی افزود، صادرات صنعت شیرینی و شکلات تا قبل از سال ۱۳۹۸ به یک میلیارد دلار می‌رسید، اما پس از اتخاذ این تصمیمات به نصف کاهش یافت و اکنون حدود ۳۸۰ میلیون دلار است. گرجی تصریح کرد که مشکلات تأمین مالی شرکت‌ها ناشی از تصمیمات غیربرنامه‌ای بانک مرکزی است که نرخ سود اوراق را به ۳۰ درصد افزایش داد و امروز این نرخ سود برای واحدهای تولیدی به ۳۸ تا ۴۰ درصد رسیده است که در دنیا قابل قبول نیست.
 
گرجی اظهار داشت که بازار سرمایه می‌تواند ابزار مناسبی برای تأمین سرمایه در گردش باشد، اما با نرخ بهره ۳۵ تا ۳۷ درصد، بهره‌بردار مجبور به افزایش قیمت نهایی کالا شده که بار هزینه‌ای آن بر دوش مردم می‌افتد. همچنین اشاره کرد که بدنه بزرگ دولت و تصمیمات ناکارآمد از موانع اصلی پیشروی صنایع است.
 
وی تأکید کرد که دولت باید تسهیلگر باشد و دولت بزرگ و ساکن مخل تصمیم‌سازی‌های سریع و کارآمد است. دولت باید چابک باشد تا بتواند به تولیدکنندگان کمک کند. گرجی پیشنهاد داد که تولیدکنندگان برای هر گونه افزودنی یا تغییر در محصولات نیاز به دریافت پروانه جدید از سازمان غذا و دارو دارند، که این کار در دنیا مرسوم نیست و مخل تولید است. همچنین با اشاره به بخشنامه‌های بی‌فایده سازمان استاندارد، بیان داشت که تغییر نوع بسته‌بندی و رنگ آن تحمیل هزینه‌های میلیاردی به واحدهای تولیدی می‌کند.
 
در پایان، گرجی از دولت جدید خواست که مشاوره‌های فعالان بزرگ صنعتی را دریافت کند و بخشنامه‌های ثانیه‌ای که تولید را مختل می‌کند، متوقف سازد تا تولید مسیر جدیدی در پیش گیرد و بتواند در رقابت‌های بین‌المللی موفق باشد.
۳۰ تیر ۱۴۰۳ ۱۲:۳۰
کد خبر : ۱۸۴

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید