مصاحبه با یوسف قاضی‌عسگر، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع بیسکویت شیرینی و شکلات:
در شرایط پیچیده اقتصادی ایران، مدیرعامل شرکت بیسکویت فرخنده، یوسف قاضی‌عسگر، در مصاحبه‌ای به بررسی چالش‌های صنعت شیرینی و شکلات پرداخته و از تاثیرات منفی نرخ ارز چندنرخی و سیاست‌های اقتصادی ناپایدار بر این صنعت حیاتی سخن می‌گوید. وی تاکید دارد که اقتصاد دستوری و محیط تجارت غیر روان، قدرت برنامه‌ریزی و رقابت را از تولیدکنندگان و صادرکنندگان گرفته و موجب تضعیف آنها شده است. قاضی‌عسگر همچنین به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و نوسانات ارز در صادرات و سهم کم ایران در بازارهای جهانی اشاره می‌کند و از دولت آینده ثبات اقتصادی و کاهش تعدد بخشنامه‌ها را به عنوان اولویت‌های اصلی درخواست می‌کند.
بررسی چالش‌های صنعت شیرینی و شکلات
در حال حاضر دو تصویر از تجارت خارجی وجود دارد؛ آمارهایی که نشان می‌دهد تخصیص ارز بالایی به بخش تولید صورت می‌گیرد و افزایش صادرات رخ داده است. از سوی دیگر، تصویری از نارضایتی فعالان اقتصادی و گلایه‌های تولیدکنندگان که عنوان می‌کنند محیط تجارت روان نیست. به نظر شما در شرایط کنونی کدام یک از این دو تصویر واقعی‌تر است و چرا؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: به طور کلی، یکی از کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین موضوعاتی که اقتصاد ما را تضعیف کرده و رشد و رونق را چه در حوزه صادرات و چه در بخش تولید و واردات و سایر حوزه‌ها تحت‌تاثیر قرار داده است، بحث نرخ ارز است. درخصوص «نرخ ارز دستوری» و «چندنرخی بودن ارز»، دستورالعمل‌ها و پیچیدگی‌های مختلفی برای واردات محصولات و مواد اولیه و همچنین صادرات محصولات وجود دارد که در بازه‌های زمانی مختلف دچار تغییر می‌شود.
 
تبعات چندنرخی بودن ارز چیست؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: چندنرخی بودن ارز اولاً امکان برنامه‌ریزی را پیچیده می‌کند و ثانیأ باعث می‌شود نرخ ارز در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کند، که به تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان قدرت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نمی‌دهد. این شرایط قدرت برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی می‌گیرد و باعث سردرگمی و بلاتکلیفی آنها می‌شود. چندنرخی بودن قیمت ارز نیز قدرت رقابت را از برخی می‌گیرد و به دیگران می‌دهد، که ما را به سمت یک «اقتصاد آکواریومی» می‌برد.
 
منظور شما از «اقتصاد آکواریومی» چیست؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: اقتصاد دستوری شبیه به دریای مواجی است که فعالان اقتصادی باید مانند یک قایق‌ران با آن هماهنگ شوند. اما در یک اقتصاد دستوری، عملاً این قدرت انعطاف را از آنها می‌گیرند، که مثل قایقی است که به کف دریا گره خورده و نمی‌تواند انعطاف لازم را نشان دهد. این باعث می‌شود قدرت رقابت صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کاهش یابد و هر روز ضعیف‌تر شوند.
 
به نظر شما محیط تجارت در حال حاضر چگونه است؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: محیط تجارت در کشور ما روان نیست. ما به عنوان فعال اقتصادی باید به طور دائم بخشنامه‌ها را چک کنیم؛ زیرا به طور مستمر بخشنامه‌های جدیدی صادر می‌شود که درک و انعکاس صحیح از آنها به همکاران شاغل در مجموعه پیچیدگی‌هایی را ایجاد می‌کند.
 
نوسانات نرخ ارز چه تأثیری بر صادرات در صنعت شما دارد؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: نرخ ارز در بازار آزاد بالا رفته و به‌رغم اینکه بانک مرکزی این نرخ را به رسمیت نمی‌شناسد، در عمل هزینه‌های فعالان اقتصادی متناسب با آن بالا رفته است. اما در قبال آن، به دلیل تعهدات ارزی با نرخ‌های پایین‌تر، قدرت رقابت کاهش یافته و آنچه باید به فرصت تبدیل می‌شد، به تهدید تبدیل شده است.
 
سهم صنعت شیرینی و شکلات ایران در بازارهای جهانی چقدر است؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: صنعت شیرینی و شکلات ایران به رغم داشتن بهترین تکنولوژی‌های دنیا و قدرت رقابت با بهترین برندها، به دلیل تحریم‌ها نتوانسته سهم شایسته‌ای در بازارهای خارجی کسب کند. تحریم‌ها محدودیت‌هایی در حمل‌ونقل و حضور محصولات ایرانی در فروشگاه‌های بین‌المللی ایجاد کرده است.
 
در چنین محیطی، تولیدکنندگان چگونه می‌توانند خود را زنده نگه دارند؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: نوسانات در سیاستگذاری‌ها باعث می‌شود که یک تولیدکننده تمام انرژی خود را صرف حفظ وضعیت موجود کند و امکان برنامه‌ریزی برای توسعه محصول یا بازار را از دست بدهد. این روند قدرت رقابت و نوآوری را کاهش می‌دهد و فعالیت را پرهزینه و دشوار می‌کند.
 
برندهای ایرانی چگونه می‌توانند در بازارهای جهانی رقابت کنند؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: کیفیت اولین مزیت رقابتی است و سپس بهای تمام‌شده در بازار هدف. استفاده از تیم‌های تخصصی و کارآمد محلی که با فرهنگ و ذائقه خوراکی منطقه هدف آشنایی داشته باشند نیز بسیار مهم است.
 
انتظار شما از دولت آینده چیست؟
 
یوسف قاضی‌عسگر: مهم‌ترین مساله، نرخ ارز است. اگر همه چیز واقعی باشد، تولیدات و صنایعی که جای رشد دارند، پیشرفت خواهند کرد. موضوع دوم ثبات اقتصادی و کاهش تعدد بخشنامه‌ها است.
۳۱ تیر ۱۴۰۳ ۲۳:۲۸
کد خبر : ۱۸۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید